21 februari 2018

Saffransdoftande fiskgryta med tomat





Jag älskar fisk men måste nog medge att det är inte det jag är bäst på att laga.
Tycker det är svårt att hitta både färdiga recept och att
skapa egna som faller alla här hemma i smaken...
Jag är nämligen en sån där förälder som låter alla äta det som ställs på bordet
( men vill för sakens skull ändå inte ställa fram något som jag vet att de tokvägrar...) :-)
.
Svårt det där med mat ibland, eller vad säger ni?



Fiskgryta med tomat och saffran
4 port


ca 600g torskrygg (eller annan vit fast fisk)
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 gram saffran
1 msk fiskfond
1 liten gul lök
2 dl vitt vin (jag använder matlagningsvin)
100g sockerärtor
2,5 dl creme fraiche
salt 
svartpeppar
cayennepeppar
olivolja


Hacka löken och fräs i lite olivolja i en gryta.
Den ska bara mjukna och inte få färg.
Rör ner saffran, tomatpuré och pressa ner vitlöken.
Rör runt.
Häll på vinet och späd med fiskfond, tomater och creme fraiche.
Låt puttra ihop i ca 10 minuter

Smaka av såsen med salt, svartpeppar och en gnutta cayennepeppar.

Dela fisken i centimeterstorakuber och strimla sockerärtorna.
Lägg ner fisk och ärtor i grytan och låt alltihop småputtra några minuter
tills fisken blir genomkokt
utan att falla isär alltför mycket.

Servera med kokt potatis, mos, ris eller matvete
eller bara broccoli om du äter LCHF.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar