11 december 2013

Kalasgodaste kycklingen



Parmalindad kycklingfilé, hasselbackspotatis, rosmarinsås och västerbottencreme.


Den här kycklingrätten är helt fräckt lånad, nåja stulen,
 av Monika Ahlberg, men till mitt försvar måste sägas att
det blir inte så mycket godare än såhär!

Så njut Monikas fantastiska kyckling, serverad, och lite omgjord
på mitt sätt, med hasselbackspotatis och SÅS.

Detta helt enkelt på grund av att  mina barn tittar på mig som om jag 
blivit lobotomerad när jag försöker ställa fram en middag utan flytande tillbehör.
Det alternativet är med andra ord inte riktigt gångbart här, 
som ni säkert förstår...



 Det här behöver du:

1 kycklingfilé per person
1 skiva parmaskinka (eller serrano) per person
1-2 tsk torkad salvia (eller färsk)
1-2 tsk torkad rosmarin (eller färsk)
5 vitlöksklyftor
1,5 dl olivolja
1,5 dl balsamvinäger
rosmarinsalt
svartpeppar
4-5 lagerblad

Sätt ugnen på 175 grader.
Krydda kycklingfiléerna med rosmarinsalt och svartpeppar
och rulla sedan in dem i en skiva skinka.
Placera i en ugnsfast form och häll över olja och balsamvinäger.

Sist strör du över vitlöksklyftorna, lagerblad, salvia och rosmarin.
Det går givetvis ännu bättre att använda färska kryddor, men
det lyckas jag aldrig ha hemma eftersom jag lyckas ta död på dem i samma
sekund som de kommer innanför dörren.

Låt stå i ugnen 35-40 minuter. Höj värmen till
200 grader de sista 10 minuterna så får filéerna en fin stekyta.


Rosmarinsås

1,5 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 msk kycklingfond
1 msk balsamvinäger
1 tsk soja
1 tsk torkad rosmarin
1 knivsudd socker
3 msk maizena redning
svartpeppar
rosmarinsalt


Vispa ihop grädde och creme fraiche.
Tillsätt fond, balsamvinäger, soja, rosmarin, salvia, socker och redning och låt såsen
stå och småputtra några minuter tills den tjockar något..
Smaka av med rosmarinsalt och ev lite peppar.



Hasselbackspotatis

3-5 potatisar per person
smält smör
ströbröd
riven ost (jag använder västerbotten)
salt
svartpeppar

Skala potatissen och skär den inte helt igenom i tunna skivor
(den ska hänga ihop i botten - använd gärna en slev eller sked att lägga potatisen i så
blir det lätt att skära).

Lägg i en ugnsform och pensla potatisarna med smält smör.
Salta och peppra.
Strö över ett tunt lager ströbröd och ost.

Gratinera tillsammans med kycklingen om du har en varmluftsugn
annars 30-40 minuter på 200 grader.
(potatisen får stå inne lite längre än kycklingen så den blir helt klar,
känn efter så den är mjuk hela vägen igenom),



Följ mej via Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar