19 november 2013

Pasta Umami






Hej på er!
Vilken gråmulen tisdag vi har idag...
Nu får det gärna bli vinter för mig - föredrar snö och kyla hundra gånger mer
än grått och trist.
Antar att det är fler än jag som känner så.

Kom på att jag glömt dela med mig av den fantastiskt goda
pastan vi lagade för ett tag sedan med grillad söt paprika, 
sälta från sardellcreme och parmesan och kapris och oliver som pricken över i.
Kan ätas antingen vegetarisk eller med ugnsstekt bacon som
barnen gjorde.

Dagens middagstips kanske?



Pasta Umami

400g pasta ex penne eller tortiglione
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
3 tsk sardellcreme (Zeta)
2 dl vitt vin (exempelvis matlagnings)
2 dl pastasås (jag hade ingen hemma utan använde krossade tomater och en nypa socker)
2 msk små kapris
200g grillad paprika (1/2 burk)
1 dl urkärnade svarta oliver
1 kruka bladpersilja (eller 1/2 påse fryst persilja)
Parmesan
svartpeppar

1 pkt bacon

Börja med att skala och skiva vitlöken tunt.
Sätt ugnen på 175 grader och sätt på vattnet till pastan.
Strimla paprikan.
Fräs den i olivoljan utan att den får färg.
Tillsätt vin, tomatsås, kapris, paprika och oliver.
Låt puttra på svag värme 10-15 minuter.

Under tiden lägger du ut baconskivorna på en bakplåts-
pappersklädd plåt och sätter in dem i ugnen.
Ta ut dem efter ca 15 minuter då de är färdigstekta och knapriga.

Koka pastan och vänd ner i såsen.
Smaka av med peppar.
Dekorera med hackad persilja och nyriven parmesan.

Servera med baconskivor till den som vill ha och en stor sallad.



Följ mej via Bloglovin









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar