4 december 2013

Flygande Jakob



Kyckling, bananer, nötter, bacon, grädde - en riktigt mumsig klassiker

Hej där!

Jag kan inte direkt säga att jag minns första gången jag åt
Flygande Jakob, men jag minns med bestämdhet att den 
här rätten genast blev en favorit.
Det var dessutom en av de rätter som min mamma,
som inte älskade att stå i köket utom när det gällde att baka,
faktiskt tyckte om att laga...
Jag har faktiskt ingen aning om varför Flygande Jakob heter just
Flygande Jakob men vem än Jakob nu var så gjorde han 
i alla fall detta jäkligt bra...

Kanske inte något man bör unna sig varje dag direkt, men
man kan ju faktiskt skippa riset och peta undan bananerna
om man vill äta LCHF.
Eller inte, för det är ju så gott!


Flygande Jakob

 4 kycklingfiléer (eller 1 färdiggrillad kyckling utan skinn och ben)
(ev 1 tsk soja och 1 msk sweetchilisås)
2 bananer
1 paket bacon
1 dl jordnötter
3 dl vispgrädde 
1 dl chilisås

Sätt ugnen på 225 grader.
Skär kycklingfiléerna i små bitar och stek dem i en stekpanna i lite smör.
Jag brukar krydda min kyckling med lite soja och ev sweetchili-sås
Skiva bananerna och lägg i en ugnsfast form.
Lägg ner den färdigstekta kycklingen.



Vispa grädden , blanda med chilisås och bred
blandningen över bananerna och kycklingen.
Strössla över jordnötter.

Gratinera till fin färg ungefär 15 minuter.

Stek under tiden baconet som du delat i små bitar
och låt det rinna av på lite hushållspapper.
Strö över den färdiga gratängen.

Servera med ris och en sallad.



Följ mej via Bloglovin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar