17 juli 2014

Ceasarsallad med min hemgjorda dressing





Hemgjord ceasarsallad är nog bland det absolut godaste som finns.
Speciellt när man kan göra den på späda hemodlade romansalladsblad, 
plockade direkt i rabatten och sedan blanda med egen
hemgjord dressing och hemgjorda krutonger.
Bästa sommarmaten!

Eftersom jag inte har lika mycket redskap i köket här på landet
som hemma i stan gjorde jag denna med min hushållsmixer 
(och inte stavmixer som hemma).
Otroligt lättgjord och minst lika god som den brukar!
Det här blir ganska mycket dressing så jag brukar spara hälften i kylen till en annan dag!
Dekorera gärna salladen med stekt eller grillad kyckling och bacon!



Ceasarsallad 

2-3 romansalladshuvuden

Dressing:
2 äggulor
2 vitlöksklyftor
2 tsk fransk senap
4 tsk vit balsamvinäger
2 dl olivolja 
4 msk mjölk
1 msk sardellcreme
2 dl färskriven parmesanost

Lägg äggulor, vitlök, senap, balsamvinäger och
olja i mixern och kör till en jämn smet.
Tillsätt mjölk och sardellcreme samt
parmesanost.
Kör till en len dressing (tillsätt eventuellt lite mer olja
om du tycker dressingen blir för tjock.

Krutonger:
2 minibaguetter (gärna gårdagens) 
olja till stekning

Skär baguetterna i tunna skivor och stek i het olja
tills de fått fin färg.
Lägg upp på en bit hushållspapper och låt dem rinna av något.


Skölj och lägg upp salladsbladen på ett fat.
Ringla över lite av dressingen och lägg på krutongerna.
Riv ev över lite extra parmesanost.

Ställ fram skålen med dressing på bordet så att var och en kan använda
så mycket den vill!



Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar