28 januari 2014

Curry Chicken Ramen - nudelsoppa med kyckling




Chili chicken ramen - favoriten!


Dagens middagstips!

Varje gång vi är i närheten av en Wagamama,
 i t ex London, Köpenhamn eller Stockholm,
så äter jag alltid en kycklingramen där.
Bland det bästa jag vet!


Det här är min variant av denna fantastiskt goda soppa!

 Chicken Ramen

400g kycklingfilé
1 msk röd currypasta
1 tsk farinsocker
2-3 msk ljus soja

2 liter buljong (kyckling eller grönsaks)
3 små påsar misopaste till misosoppa (jag använder Blue Dragon)
1 msk ingefära
1 msk het thailändsk chilisås (inte sweet&sour)
2 bitar citrongräs
1 pkt nudlar (jag använde äggnudlar, 250g)
1 burk böngroddar
1 pak choi (eller annan kål)
1 röd chilifrukt
2 salladslökar
1 lime


Börja med att blanda ihop marinaden till kycklingen.
Dela kycklingen i mindre bitar och låt den ligga i marinaden i minst en timme.




Koka upp buljongen.
Tillsätt misosoppa, chilisås och ingefära.



Hacka citrongräset fint och 
lägg iböngroddarna, delad pak choi och citrongräs
 i buljongen och låt småkoka 4-5 minuter.
Smaka av och tillsätt ev mer kryddor om du tycker det behövs.

Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen.
Stek kycklingen tills den fått fin färg och är genomstekt.

Hacka salladslök och chili.
Klyfta limen.




Lägg upp kokta nudlar i portionsskålar.
Slå över buljong och grönsaker.
Dekorera med stekt kyckling, salladslök, chili och lime.

Servera med extra chilisås på bordet för den som vill ha mer hetta.



Kram

Följ mej via Bloglovin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar