25 januari 2016

Detox - andra veckan








Jag erkänner.
Jag har aldrig varit speciellt duktig på att följa dieter eller diverse träningsprogram.
Jag är (har varit) en sån där som vissa dagar knappt äter alls och andra dagar kan
trycka i mig allt som kommer i min väg.
Gärna mackor och bakverk men smågodis har aldrig riktigt varit min grej
och rött kött slutade jag med för många år sen även om jag
fortfarande lagar det då jag fortfarande inte lyckats övertala resten av familjen att avstå.
Ett par gånger per år brukar jag försöka ta mig själv i kragen för att 
äntligen börja träna och äta bättre men det brukar ganska snart sluta med
en ostbågspåse uppkrupen i soffan...

Men efter 2015 när jag drabbats av inte bara cancer utan diverse andra
skumma åkommor kände jag att 2016 måste bli året då jag äntligen gör något.

Nu har jag och ena dottern följt Glow by U:s detox i över en vecka
och jag måste säga att det gått förvånansvärt bra.
Inget speciellt sockersug.
Huvudvärk de första två dagarna (jag inte hon).
Förmodligen lite kaffeabstinens (något tröttare än vanligt).
Annars - inga problem!

Visst - det är krångligare och tar betydligt längre tid att laga maten
och jag tror ärligt talat inte vi haft så här mycket sopor någonsin
(blir en hel del när man skalar många frukter och rotfrukter flera gånger per dag)
och vi springer titt som tätt till affären för att fylla på med nya fräscha frukter 
och grönsaker.

Som tur är hade vi redan investerat i en råsaftcentrifug så inga nya större
inköp har behövts göras.

Och det är ju så fräscht och gott och även om jag inte
kan påstå att jag rasar i vikt så mår jag åtminstone
så väldigt mycket bättre!
Sen kommer jag ju inte äta såhär för alltid och för evigt
men ett par veckor då och då skadar absolut inte!!!


Chiagröt med banan och citrussallad

4 port

6 msk chiafrön
4 dl kokosmjölk
1 banan
1 gnutta vaniljpulver

1 apelsin
1 blodgrape
1 näve färska blåbär

Blanda chiafröna med kokosmjölk och vaniljpulver i en bunke.
Låt stå i kylen och svälla i minst en timme,
helst över natten.
Använd stavmixer och mixa ner en banan strax innan servering
.

Skala och dela apelsin och och blodgrape
och blanda samman.

Toppa chiagröten med citrussalladen och de färska blåbären.



Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar