14 juli 2014

Vinbärsrutor med maräng






Så helt plötsligt föll lusten bara på.

Fast det är varmt och solen skiner så fick jag ändå lusten att 
hålla mig inne en stund i mitt sommarkök och syssla med det som jag tycker är bland
det allra roligaste.

Att baka.

Och eftersom vinbärsbusken vi satte förra året fullkomligt har bågnat av
bär så blev det en marängkaka med vinbär.

Syrligt, segt, sött och så väldigt gott...




Till kakan behöver du:

75g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk
1 1/2 dl röda vinbär

Till marängen:

4 äggvitor
2 dl strösocker
några droppar ättika


Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Lägg ett smörat bakplåtspapper i botten på en ugnsfast form,
ca 20-30 cm.

Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt sedan äggulorna en i taget och fortsätt vispa
så det blir riktigt fluffigt.
Blanda de torra ingredinserna och rör ner i smeten.
Tillsätt mjölken och blanda runt (jag brukar röra med en slickepott).

Bred ut smeten i formen och strö över vinbären.


Vispa äggvitorna till hårt skum i en ren bunke.
Tillsätt sockret lite i taget under tiden du fortsätter vispa kraftigt.
Droppa ner ättikan och vispa till en fast smet.

Bred marängen över kakan.

Grädda 40-45 minuter i mitten av ugnen.
Lägg över lite folie om marängen blir för mörk.
Låt svalna helt och skär sedan i rutor.


Nu hoppas vi på ytterligare en solig, härlig måndag!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar