17 maj 2014

Våra dagar i Paris - del två




Hej lördag!

Det här börjar snart bli en reseblogg mer än en matblogg...
Nu kan det ju låta som att jag och maken är värsta lyxlirarna som
nästan direkt efter vi kommit hem från London med alla kidsen, stack iväg
själva till Paris i några dagar.
Men, jag lovar, så är inte fallet!

Vi åkte helt enkelt till Paris för att fira att vi lyckats hålla ihop och vara gifta i 20 år!
Studsar nästan till själv varje gång jag läser, säger eller skriver den siffran -
tjuuuuuugo år.
Jädrars vad länge!
Inte har det varit någon dans på rosor heller alla gånger,
men har vi klarat 20 så vore det väl själva f..n om vi inte skulle klara 20 till!




Åh vad jag älskar denna stad!
 Maken har alltid varit skeptisk mot Frankrike och Paris
(eftersom han sedan en tripp för typ 10 år sen råkat ut för fransmän
som konstant vägrade prata engelska
vilket höll på att driva honom till vansinne, men nu fick han,
till min stora skadeglädje äta upp det, 
eftersom man lugnt kan säga att så inte är fallet längre.)

Jag tror aldrig vi gått så mycket som på den här resan, även fast det mest blev
haltande den sista dagen
efter min lilla fadäs (som du kan läsa om här).



Vi hade via Secret Escapes bokat det sötaste, fräschaste lilla pyttehotell
 på vänstra stranden,
precis bredvid det stora varuhuset Le Bon Marché i 
området Saint-Germain-des-Prés och
nära till Quartier Latin i 5:e/6:e arrondissementet.

Quartier Latin är de gamla studentkvarteren vid
Sorbonne-universitetet, nära Notre-Dame,
 som kryllar av mysiga restauranger, butiker och caféer.
Det ska tydligen även finnas en massa jazzklubbar här,
men vi lyckades aldrig hamna på nån sån.
Kanske får bli nästa resa!

Det här är, enligt mig, den absolut mysigaste delen att bo på i Paris!

Håller ni er på gatorna runt St-Germain hittar ni även mängder av shopping och restauranger 
(i princip alla kända märken har butiker här).

Vi gillar att promenera runt för att se och uppleva så mycket som möjligt och från
vårt hotell tog det max en halvtimme att ta sig till många sevärdheter till fots 
(Eiffeltornet, Invaliderdomen, Notre-Dame, Champs-Elysées, Tuillerierna, Louvren).





Det blev bara en korttripp denna gång, men jag lovar -
Paris, jag kommer snart tillbaka!


Kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar