15 maj 2014

Pasta med valnötter & gorgonzola


Supergod gorgonzolapasta som passar lika bra till fredagsmys som en vanlig vardagskväll!


Hejhej torsdag!

Hur har dagen varit? 

Själv har jag hunnit med ett besök till Rusta.Igår fick vi hem ett
reklamblad med mattor som passar att ha ute och eftersom jag har letat länge efter en fin
matta till altanen på landet så bestämde jag mig för att ta en sväng förbi...

Gissa om jag blev glad när jag fyndade en för 299:-?!
Lovar att lägga upp bilder när den kommit på plats!

Kvällens middag blev en snabblagad pasta med
valnötter och mögelost (tycker man inte om smaken av mögelost
kan man alltid byta ut den mot extra parmesan istället).
Eller så gör man som jag och byter gorgonzolan mot
en bit Saint Agur (blåmögelost) eftersom det var det jag hade hemma idag.



Pasta med valnötter & gorgonzola

400g spaghetti eller linguine (gärna fiber- eller fullkornsvarianter)

200g valnötter
1 klyfta vitlök
2 msk olivolja
2 1/2 dl grädde (går bra med en lättvariant)
50g gorgonzola
1 nypa flingsalt 
svartpeppar
riven parmesanost till servering

Koka pastan.
Mixa samman valnötter, olivolja, salt och vitlök till en grov smet.


Hetta upp grädden, lägg i gorgonzolaosten och låt den smälta ner.
När osten smält, blanda samman med nötmixen till en sås
och häll över den nykokta pastan.

Rör om och toppa med svartpeppar och riven parmesanost.

Yngsta dottern, som hjälpte till med middagen idag, strösslar på lite extra
valnötter innan servering!


Klart!
Nästan rekordsnabbt eller hur?

God att äta med en matig stor sallad - fullproppad med
tomater, oliver, sockerärtor, avokado och kanske några krutonger!


Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar