6 maj 2014

Medelhavsgryta med kryddig korv och lövbiff





Enkel, god vardagsgryta med  mycket smak av tomat och paprika!


Hej bloggisar!

Här har tiden rusat ifrån mig igen...
Tillbringade ett par ljuvliga dagar med maken i Paris över Valborg och 1 maj
och tyvärr har inte riktigt lusten att laga så värst mycket mat
infunnit sig riktigt sen alla ledigheter!
Snabbt man blir bortskämd, eller hur?!

Igår slängde jag i alla fall ihop en gryta med det jag hittade i kylen
och barnen tyckte att den blev jättegod så jag fick
skynda mig att skriva ner receptet så jag inte hann glömma bort det!


Det här behöver du:

400 g lövbiff
2 st Txistoria (spansk korv med tomat, paprika, timjan, vitlök - från Scan)
1/2 gul lök
2 1/2 dl creme fraiche med smak av tomat/basilika
2 dl vatten
2 msk tomatpuré
2 tsk sambal oelek
1 tsk paprikapulver
svartpeppar
salt

Börja med att skala och finhacka löken.
Strimla sen biffen i tunna strimlor och skiva korven i tunna slantar.

Hetta upp smör eller olja i en stekpanna och fräs lök, kött och korv
tills de får färg.
Späd med creme fraiche, tomatpuré och vatten.

Krydda med sambal oelek , paprikapulver, svartpeppar och smaka av med salt.
Låt grytan puttra ihop några minuter på svag värme.

Servera med en stor sallad och ris eller potatis.


Återkommer snart med bilder från Paris!

Kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar