14 maj 2014

Färspaj Africana



Kycklingfärs, sweetchilisås, mangochutney och jordnötter blir en riktigt smarrig paj!


Hej på er denna haglande onsdag!

Vilket märkligt väder vi haft idag...
Ena sekunden hällregn, nästa sol och så plötsligt världens
hagelskur (!) mitt i alltihop!

Dagens middagstips blir en paj med kryddig färs,
sweetchilisås och mangochutney kryddad med jordnötter i pajdegen.

I mitt gamla originalrecept (som jag fått av min mamma 
nån gång för evigheter sen) står det nötfärs men
jag brukar alltid byta mot kycklingfärs.
Både godare och nyttigare!

Färspaj Africana

Pajdeg:
1/2 dl finhackade jordnötter
150g smör
3 dl grahamsmjöl
1-2 msk vatten

Fyllning:
1 stor finhackad lök
2 tsk curry
1/2 tsk ingefära
500g kyckling- eller nötfärs
2 pressade vitlödklyftor
1 dl sweetchilisås
2 msk mango chutney
1 msk soja
1 tsk sambal oelek
3 ägg
2 dl grädde
1 dl mjölk
2 dl riven smakrik ost
1/2 dl riven parmesanost

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda samman jordnötter, smör, mjöl och vatten till en deg.
Klä en pajform och förgrädda i 10 minuter.


Hetta upp lite smör i en stekpanna och fräs löken så att den
blir mjuk, utan att ta färg.
Krydda med curry och ingefära.
I med färsen och smula sönder  med en gaffel. Låt bryna.

Tillsätt vitlök, sweetchilisås, chutney och soja.
Låt puttra i ungefär 10 minuter.
Smaka av med lite salt och svartpeppar.
Fyll det förgräddade pajskalet med färsröran.



Vispa samman ägg, grädde och mjölk och häll detta över.
Blanda ostsorterna och strö över pajen.

Grädda 25-30 minuter till fin färg.





Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar