10 januari 2014

Västerbottenbrulée med löjrom och små fyllda crustader




Hej på er!

Redan fredag igen, jag blir verkligen helt dagvill när det är såna här veckor.

Idag har vi väntat förgäves på snön som vi blev lovade i början av veckan.
Fortfarande vårkänslor när man tittar ut genom fönstret men jag har
förstått att det har snöat hos många idag.

För min del kan det lika gärna vara nu när vi varit utan så länge...
Här i Götet ligger ju snön ändå aldrig kvar utan det blir bara slaskigt och halt
 innan man ens hinner blinka.

Måste tipsa om en krämig liten rätt som vi blev serverade på
ett julbord och som jag sen provade att röra ihop här hemma. 
Funkar lika bra som förrätt som mingelmat och som tillbehör på buffébordet.

Till påsk skulle jag kunna tänka mig att servera dem med lite hackat,
hårdkokt ägg på toppen.




Västerbottenbrulée

3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
6 äggulor
1,5 dl riven västerbottenost
Löjrom och gräslök till garnering

Sätt ugnen på 150 grader.
Värm grädde och mjölk i en kastrull och låt osten smälta i gräddblandningen.
Vispa ihop äggulorna.
Rör ner den ljumma ost/gräddblandningen i de vispade äggulorna.
Fördela smeten i 6 små portionsformar och ställ dem i
en ugnsfast form/långpanna.
Fyll på med kokande vatten upp till hälften av formarna.
Grädda i ungefär 45 minuter tills smeten stannat.
Låt svalna och garnera med löjrom och gräslök.



Små krustader fyllda med smetana och räkor eller löjrom.
Jag föredrar smetana som jag tycker är lite krämigare och godare än vanlig creme fraiche.
Till minglet, buffén eller som tillbehör till västerbottenbruléen innan middagen.


Ha nu en riktigt mysig fredagskväll.
Själv ska jag fortsätta kurera mig i soffan så jag äntligen blir riktigt frisk!



Kram

Följ mej via Bloglovin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar