9 januari 2014

Broccolisoppa på två sätt


Soppa serverad i mina underbart fina nya soppskålar från Filippa K

Nytt år, nya tag!

Här har verkligen varit stendött de senaste veckorna, 
och det beror inte på att jag verkligen har dött, utan
 det har bara känts som jag gjort det.

Länge sen jag var så sjuk så envist och så länge!
Hostig och snörvlig och febrig och kräkig.
Usch...

Att försöka ratta en julafton, två födelsedagar, nyårsfirande, kompismiddagar,
några dagars minisemester i Berlin (som var riktigt bra och mysigt ändå)
och alla som varit hemma hela tiden med detta evinnerliga sjukande
 - när jag helst skulle velat ligga begravd i soffan
 och kollat på Viaplay utan att bli det pytteminsta störd = riktigt, riktigt svårt.


Men nu, nu börjar jag äntligen vakna till liv igen.
För mig känns det verkligen som att jag begravt 2013
och fötts på nytt 2014.

I vilket fall som helst - du är varmt välkommen tillbaka!

Dagens middag blev två varianter på broccolisoppa.
Så enkelt, snabbt och gott nu när det är dags att ta tag i nyårslöftena
(även om ingen i vårt sällskap märkligt nog hade några speciellt storslagna löften utan de
flesta bara lovade att försöka äta nyttigare 
och mindre, eller inget, godis och chips i år...).




Broccolisoppa med asiatisk touch

1 liten gul lök
2 msk olivolja
2 msk Renée Voltaire lantbuljong med citrongräs/chili
5-6 dl vatten
1 burk kokosmjölk, 400 ml
400g fryst broccoli
några droppar citronsaft
1 tsk sambal oelek
salt
cayennepeppar

Skala och hacka löken. Behöver inte vara så värst fint eftersom den ska mixas.
Hetta upp olivolja i en kastrull/gryta och fräs löken så att den mjuknar.
Späd med vatten och kokosmjölk.
Blanda i buljong och låt koka upp.
Lägg i broccolin och låt den koka någon minut tills den mjuknar.

Mixa samman soppan med en stavmixer och smaka av med
citronsaft, sambal oelek, salt och cayennepeppar.







Broccolisoppa med ädelost

1 liten gul lök
2 msk olivolja
2 msk Renée Voltaire lantbuljong original
6 dl vatten
1 dl creme fraiche
400g fryst broccoli
50g ädelost
salt
cayennepeppar

Skala och hacka löken. Behöver inte vara så värst fint eftersom den ska mixas.
Hetta upp olivolja i en kastrull/gryta och fräs löken så att den mjuknar.
Späd med vatten och creme fraiche.
Blanda i buljong och låt koka upp.
Lägg i broccolin och låt den koka någon minut tills den mjuknar.
Smula ner ädelosten.

Mixa samman soppan med en stavmixer och smaka av med
 salt och cayennepeppar.




Följ mej via Bloglovin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar