6 december 2013

Första julbaket - klassiska bondkakor




När jag var liten hade min mormor
och några av hennes syskon en Gästgivargård.
Där fanns alltid stora silverfärgade burkar i skafferiet som
var fyllda med kakor av alla de sorter och slag
och tidiga morgnar kunde man var och varannan morgon
hitta mormors syster vid bakskivan i köket.

Bland det absolut bästa jag visste var att klättra upp på
bänken bredvid henne och nypa smakprov
av degen under tiden hon bakade.
Antagligen pratade jag väl munnen ur led också,
även om just det är något jag förträngt...

När ingen såg kunde man dessutom
- allt som oftast, jag erkänner-
smyga  in i skafferiet och sno till sig en kaka, eller två.
Bondkakor var nog de jag oftast var och nallade av...


Det här behöver du:
(30-50 kakor beroende på hur stora du gör dem)

200g smör
2 dl socker
2 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 dl grovhackad mandel

Vispa smör, socker och sirap så blandningen blir
mjuk och porös.
Blanda mjöl, bikarbonat och mandel i en annan skål.
Rör samman mjöl-och smörblandningen.
Vispa snabbt ihop degen till en smulig deg,
knåda sen ihop degen med händerna.


Ta upp och forma degen till en rulle.



Vira in i plastfolie och förvara i kylen
minst 2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader.



Skär rullen i 1/2 cm tjocka skivor.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda
i mitten på ugnen i 7-10 minuter.





Följ mej via Bloglovin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar