7 augusti 2013

Nu kör vi!

Hej!
Vad kul att just du hittat hit!
Min blogg som du precis börjat läsa kommer handla mycket om mat, resor, böcker, filmer, teatrar, husrenovering, designprylar, mode – ja, egentligen allt som jag tycker är kul och gärna vill dela med mig av. Hoppas du vill fortsätta läsa!

Idag har vi haft det ganska mulet. Det betyder få lov att stanna inne, mysa, baka och kolla på film utan en vuxen (jag) som tjatar om att alla måste ut i det fina vädret.
Tog ungefär tjugo minuter av tjafs och ”fy, vad tråkigt ett DRAMA”, ”meh, DEN har ju bara fått FYRA stjärnor av 10 på Imdb, tänker inte jag se i alla fall” och ”jag vill iallafall INTE se nåt läskigt eller med blod” innan alla lyckades enas.


Resultatet blev riktigt lyckad. En riktig feel-good film som faktiskt föll alla i smaken! Till mysfilm behövs förstås nåt gott och valet idag föll på kladdkaka. Favvon nr 1!


ENKLASTE KLADDKAKAN EVER


Ca 6 bitar
100 g smör
2 ½ dl strösocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna och rör ner smält smör och ägg och blanda väl (jag brukar använda en vanlig slickepott att vända runt smeten med). Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Extra gott om man bröar med kokosflingor istället.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter. Kakan ska vara lös i mitten men inte rinnig.
Vispa en skål grädde.
Skär upp kakan i ungefär 6 bitar, toppa med en klick av grädden.

Ät och njut!